Tässä kaksiosaisen artikkelini toisessa osassa pyrin tarkastelemaan remburssia viejän ja sen pankin näkökulmasta ja annan neuvoja siitä, miten remburssien tehokkaasta käytöstä voi hyötyä parhaiten. Viime kuussa Trade Finance Globalissa esitin todisteita siitä, että vaikka remburssien katoamista on odotettu jo jonkin aikaa, ne ovat edelleen tärkeitä välineitä maailmanlaajuisen kaupan edistämisessä. Tässä kaksiosaisen artikkelini toisessa osassa pyrin tarkastelemaan remburssia viejän ja sen pankin näkökulmasta ja annan neuvoja siitä, miten remburssien tehokkaasta käytöstä voi hyötyä parhaiten.

Remburssit – Viejä ja sen pankkinäkökulma

Maksuvälineen remburssin itsenäisyyden ymmärtäminen
Viejän, remburssin edunsaajan, on oltava täysin tietoinen siitä, että remburssi on oikeudellisesti riippumaton taustalla olevasta myyntisopimuksesta ja kaikista muista siihen liittyvistä sopimuksista. Remburssi perustuu taustalla olevaan myyntisopimukseen ja on vastaavan maksuehdon toteutus. Velvollisen pankin maksuvelvollisuus on kuitenkin täysin erillinen ja riippumaton taustalla olevasta sopimuksesta, mikä tuo mukanaan useita etuja. Esimerkiksi pankki ei voi kieltäytyä maksamasta tavaran tai palvelun toimituksen riittämättömyyden vuoksi. Valitettavasti tämä järjestely voi myös kostautua. Tarkastellaan tilannetta, jossa viejä toimittaa tavarat täydellisesti sopimuksen mukaisesti, mutta maksu ei seuraa tai viivästyy asiakirjojen pedanttisten ristiriitojen vuoksi. Viejä on varmasti samaa mieltä siitä, että oikea-aikainen maksu on hänen liiketoiminnan tärkein osa!

Näin ollen edunsaajan tulee ymmärtää täysin, että luotettavan pankin myöntämä remburssi on elintärkeää. Remburssilla tulee olla sopivat ja selkeät ehdot; Näin ollen myös tuojalle, hyvityksen hakijalle on oltava selvää, miltä hyvityksen tulee näyttää myönnettäessä. Taustalla olevaan sopimukseen tulee sisältyä riittävät ja tarkat ohjeet myönnettävästä luotosta. Näitä ovat ennen kaikkea se, mikä pankki antaa sen, mihin mennessä sen voimassaolo, viimeinen lähetyspäivä, esittämisaika ja jokainen pyydetty asiakirja.

Mielenkiintoista on, että monet rembursseihin liittyvät kiistat liittyvät siihen, vastaako remburssi oikein sopimuksen sisältöä vai ei. Tämä viittaa siihen, että luoton ehtoja ei ole usein määritelty sopimuksessa hyvin tai ne ovat jopa selvästi ristiriitaisia, virheellisiä tai tulkinnanvaraisia!

Edunsaajan näkökulmasta remburssin tulee olla yksiselitteinen, ytimekäs ja edellyttää vain muutaman kriittisen asiakirjan esittämistä viejän toimitusvelvoitteen noudattamisen osoittamiseksi. Useimmiten näiden tulee olla kauppalasku, kuljetusasiakirja ja alkuperätodistus, mahdollisesti myös vakuutusasiakirja, sekä tarkastustodistus tai muu todistus myytävän hyödykkeen tyypistä riippuen.

Oikeat ja selkeät remburssin ehdot ovat menestymisen edellytys

Viejän tulee kauppasopimusta neuvotellessaan harkita huolellisesti remburssin ehtoja. Viejien on erittäin suositeltavaa neuvotella asiaan liittyvistä asioista niiden osapuolten kanssa, joiden odotetaan myöntävän vaaditut asiakirjat, kuten rahdinkuljettajat, vakuutus- ja tarkastusyritykset ja ennen kaikkea sen pankkiirit.

Asianmukainen huolellisuus ja tarkkaavaisuus ennen myöntämistä ovat avain menestykseen remburssissa. Ellei remburssi ole käyttökelpoinen ja toteuttamiskelpoisin ehdoin, se ei todennäköisesti toimi edunsaajalle tarkoitetulla tavalla!

Erilaisten kolmansien osapuolten kuuleminen, joiden asiakirjat edunsaajan olisi esitettävä hyvityksen yhteydessä, on myös tärkeää hyvityksen myöntämisen ja neuvonnan jälkeen. Jos luottoon sisältyy epätyypillisiä, epäselviä ehtoja, edunsaajan on saatava selvyys ja mahdollisesti saada luottoon muutos.

Edunsaajalla on varmasti oltava asiantunteva ja avulias pankkiiri, joka auttaa tarvittaessa. Huolimatta siitä, että alle 600:ssa ei ole mitään velvoitetta tehdä niin, monet pankkiirit ottavat luottoa neuvoessaan huomioon luottojen työkyvyn ja auttaisivat asiakkaitaan luottoehdoissa ja mahdollisten sudenkuoppien välttämisessä.

Edunsaajan tulee tuntea remburssia koskevat säännöt ja käytännöt 600 ja 745. On kuitenkin olemassa joitakin erityispiirteitä, joita tuskin voi tietää tai päätellä, ellei sääntöjä ja käytäntöjä tunneta erittäin hyvin, mukaan lukien kaikki asiaankuuluvat tulkinnat, kuten ICC:n lausunnot.

Luulitko esimerkiksi, että jos tavarat lähetetään rahtikirjalla todistetusti useammalla kuin yhdellä kuljetusvälineellä, vaikka ne lähetettäisiin samasta paikasta, samana päivänä, samalle matkalle ja samaan määränpäähän, nämä katsotaan olla osittaisia ??lähetyksiä?

Tai toinen skenaario, joka johtaa mahdollisesti odottamattomaan lopputulokseen: “Jos luottoon sisältyy nosto tai lähetys erissä tiettyjen ajanjaksojen sisällä, eikä erää ole nostettu tai toimitettu kyseiselle erälle sallitussa ajassa, luotto lakkaa olemasta saatavilla tälle ja mikä tahansa myöhempi erä. Remburssistandardit eivät aina ole intuitiivisia!

Aika on valttia
Ihannetapauksessa edunsaajan tulee varmistaa, että hänellä on riittävästi aikaa valmistaa tavarat, valmistella lähetys, esittää vaaditut asiakirjat ja korjata asiakirjoja tai saada ne tarvittaessa korjattua. Kun ajetaan kovassa aikapaineessa, on tuskin mahdollista välttää virheitä ja viiveitä. Jos luotto myönnetään ja siitä ilmoitetaan viiveellä, maahantuojalla olisi sopimuksella oltava velvollisuus asettaa se saataville pidemmäksi ajaksi ja vastaavasti pidempi toimitusaika.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.