Merenkulkualan toimiessa äärimmäisen ohuilla voittomarginaalilla ja tiukoilla aikatauluilla, järkevä käyttöpääoman hallinta on välttämätöntä yritysten selviytymiselle, mutta myös menestymiselle. Maaliskuusta 2020 lähtien COVID-19-pandemia on valaisenut paitsi alan kriittistä luonnetta välttämättömien tavaroiden toimittamisessa maailmanlaajuisesti, myös monia merikaupan toimijoihin liittyviä ongelmia. Näistä painavin on kaupan rahoituksen ja alan tarpeisiin räätälöidyn käyttöpääoman huomattava puute. Tämä jättää jopa maailman parhaiten menestyvät yritykset ilman helposti saatavilla olevia ja helposti hallittavia rahoitusvaihtoehtoja.

Valitettavasti merenkulkualalle siirtyminen etätyöskentelyyn on vaikuttanut merkittävästi monien pankkien dokumenttikauppaan aikana, jolloin pääoman saanti on tärkeämpää kuin koskaan. Tämä on vain korostanut tarvetta digitoiduille kauppa- ja vaatimustenmukaisuusprosesseille, jotka antavat pankeille ja niiden asiakkaille mahdollisuuden toimia paperittomassa maailmassa.

Vaikeat vedet maailmanlaajuiselle toimitusketjulle
Merenkulkualan riippuvuus paperipohjaisesta dokumentaatiosta ja prosesseista on jo vuosia ollut syynä tehottomuuteen. Jokaisessa manuaalisessa tietojen syöttösivustossa on vikapiste, joka aiheuttaa toimitusviiveitä, jotka voivat kestää päiviä. Fyysisen dokumentaation käyttö on myös johtanut lukuisiin inhimillisiin virheisiin, päällekkäisyyksiin ja petosten jalostukseen, mikä ruokkii korkeiden kustannusten ja suurien riskien noidankehää kaikille osapuolille.

Lisäksi toimitusketjut tuntevat nyt pandemian taloudelliset vaikutukset, kun pankit vähentävät merenkulun riskejä ja ovat vähemmän halukkaita myöntämään luottoa. Tämän seurauksena rahoituspalvelualalla on nyt välitön ja pakottava tarve tukea varustamoita kaupan ja käyttöpääoman rahoitusohjelmoijien kautta, mikä antaa osallistujille mahdollisuuden päästä käsiksi ja hallita tarvittavaa likviditeettiä toimitusketjujen liikkeessä pitämiseksi.

Merikohtaisten rahoitusasioiden valokeilassa
Nykyisessä ilmapiirissä monet rahoitusosastot etsivät kassavirtojen optimointia tekemällä yhteistyötä toimittajien kanssa maksuehtojen pidentämiseksi. Haasteena on, että ilman toteuttamiskelpoisia kustannuksia ja helposti saatavilla olevia luottoratkaisuja, jotka toimivat sekä talous- että operatiivisille tiimeille, monilla alan toimijoilla on vain vähän vaihtoehtoja.

Merenkulku, joka on vastuussa 90 prosentin maailmankaupasta siirtämisestä, on aina vaivannut korkeita kustannuksia ja monimutkaista dokumentaatioketjua. Sekaan on lisätty maailmanlaajuinen pandemia, joka aiheuttaa tuhoa toimitusketjuissa tuotannon pullonkauloista aina henkilöstön sairastumisesta ja karanteeniin asettamisesta aiheutuvaan äärimmäiseen rasitukseen maailmanlaajuisissa satamissa.

Nykyisessä finanssitilanteessa näemme luottolimiittien vähenemistä ja ehtojen nousua, mukaan lukien toimitusmaksut, lisääntyvän riskin välttämisen vauhdittamana, mikä aiheuttaa dominovaikutuksen meriteollisuudessa ja siihen liittyvissä toimitusketjuissa. Myöhemmin vähentyneet kauppavolyymit ja -toiminnot puolestaan vahvistavat olemassa olevia likviditeettihaasteita, sillä avaintoimijoilla on lyhyitä takaisinmaksuehtoja, laivaliikenteen harjoittajien ja palveluntarjoajien välisiä ennakkomaksuja sekä riski, että palvelusta ei makseta.

Teollisuuden aloitteet

Pole Star teki yhteistyötä maailmanlaajuisen kaupan rahoitusteknologian tarjoajan Trade Ixin kanssa tuodakseen useita palkintoja voittanut PurpleTRAC-sääntelyteknologiansa Marco Polo -verkostoon.

Marco Polo tarjoaa kaikille osapuolille luokkansa parhaan yhteensopivuustyökalusarjan tarjoamalla PurpleTRACin osana “valmiista” ratkaisua kanavan kauttakulkuun, arvokkaisiin satamakäyntiin ja bunkkeripolttoaineen rahoitusohjelmiin. ja raportointivaatimukset ohjelman työnkulkuihin sekä toimintojen helppo hallinta ja raportointi eteenpäin.

Hyödyntämällä heidän aluksenseurantapalveluaan näiden työnkulkujen erillisenä osana, meillä on nyt ratkaisu, joka tarjoaa toiminnan näkyvyyttä rahoituslaitoksille. Tämä tarjoaa valtavia tehokkuusetuja varustamoiden toimintatiimeille ja säästää 4-6 tuntia satamakäyntiä kohti automaattisen sijainninvahvistuksen avulla.

Kumppanuus tarjoaa Marco Polo -verkoston jäsenpankeille, heidän yritysasiakkailleen ja laajennetulle kaupan ekosysteemille täysin automatisoidun aluspakotteiden seulontaratkaisun, jonka avulla organisaatiot voivat lisätä transaktioidensa kapasiteettia ja nopeutta sekä helpottaa nopeaa päätöksentekoa.

Laivojen polttoaineiden rahoitus

Koska jopa 70 prosenttia heidän menoistaan menee laivojen polttoaineisiin, bunkkeripolttoaineen ostot muodostavat suurimman toimintakulun laivanomistajalle tai operaattorille. Marco Polo Payment Commitment tarjoaa organisaatioille uuden tapahtumanhallintaalustan ja kaupan selvitysvälineen, joka yksinkertaistaa toimintaprosesseja.

Hyödyntämällä Payment Commitment –toimintoa bunkkeripolttoainetapahtumien hallintaan, kaikki osapuolet voivat syöttää ja täsmäyttää vaadittuja tietoja kaikista tapahtuman tärkeimmistä tapahtumista ennalta määritettyjen sääntöjen, automatisoitujen tapahtumalaukaisimien ja reaaliajassa näkyvien perusteella. Lisäksi tämä antaa polttoaineen toimittajille mahdollisuuden luoda ohjelman, jossa riskit voidaan siirtää ostajilta ostajien pankeille, jolloin he voivat laajentaa kaivattua luottoa nykyisille ja uusille ostajille ja saada siten kilpailuetua.

Harvat rahoitusvaihtoehdot toimivat tällä hetkellä hyvin sekä ostajien että toimittajien kannalta, mikä mahdollistaa molempien pääsyn uusiin käyttöpääoman ohjelmoijiin, jotka on räätälöity heidän ainutlaatuisiin transaktiotarpeisiinsa. tarjoamalla ostajille mahdollisuuden pidentää maksuehtoja ja toimittajille mahdollisuuden maksaa ostajan pankeista varhaisia maksuja. Lisäksi pankit voivat helpommin ja kustannustehokkaammin käyttää näitä ohjelmoituja niille tarjottujen tehokkuusetujen ansiosta. Maksusitoumusohjelmoija vaikuttaa myös merenkulun muihin alueisiin, mukaan lukien satamapalvelujen maksutilirahoitus ja kanavamaksujen rahoitus.

Seuraava digitaalinen aalto

Tämä vuosi saattaa merkitä paperipohjaisten prosessien loppua merenkulun ja kaupan rahoituksen aloilla. Epäilemättä kohtaamme jossain vaiheessa maailmanlaajuisen kriisin, joka on samanlainen kuin tällä hetkellä purkautuva, ja sellaisenaan tarvitsemme muutakin kuin vain väliaikaista korjausta. Siirtymällä digitalisoituihin prosesseihin, joissa on pääsy nopeampiin, halvempiin ja tehokkaampiin maksuratkaisuihin, ala on tulevaisuudenkestävä, jotta se kestää paremmin häiriötekijöitä.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.